Dichotomy Engine je solo projekat Dražena Djordjevića iz Srbije. Ponesen zvukom raznih noise underground, elektro bendova i muzicara kao sto su Wumpscut, Vangelis, J.M. Jarre, Dražen krajem 2007 god. pocinje sa eksperimentisanjem i hobijem kojeg naziva Dichotomy Engine. DE pesme imaju takozvani "movie soundtrack" prizvuk zbog neobicne kombinacije elektro muzike, raznih zvucnih efekata i dijaloga tj. isecaka iz filmova. Prisutan je i dodatni prizvuk noise-a ali u nekom suptilnijoj formi posto pesme ipak zadrzavaju "pitkiji" oblik. Sa Draženom pričao Nenad.
HC: Kada si napravio DE, koja je tvoja zelja bila i kakav smisao treba da ima? Sta to tebi znaci a sta bi trebalo slusaocima?
DE: Pozdrav svim Cherijevcima! Iskreno Dichotomy Engine je nastao iz cistog eksperimenta, posto sam se pre bavio totalno drugacijom vrstom muzike, radeci na amaterskoj produkciji poceo sam da istrazujem. Iznenadilo me je to kako mogu kroz razne nacine koji nisu "klasicni" muzicki, iskazem emocije, osecanja... Neverovatno je kako mi je sam rad na muzici DE-a dao slobodu pri stvaranju u svakom smislu. U tome se i ogleda muzika Dichotomy Engine-a. Bas ta sloboda izrazaja u elektronskoj formi. Smisao se uvek provlaci kroz teme pesama i albuma. Volim da pricam pricu kroz svoje pesme, volim da spojim sve sto tu pricu iznosi onako kako je ja vidim i osecam. Nije mi bitno na koji nacin cu to da postignem. Slusaoci? Verujem da svako ko voli da poslusa Dichotomy Engine moze da shvati smisao muzike.

HC: Ako je tvoj muzicki izraz dark ambient uglavnom a do nekle industrial i noise, sta bi bila inpiracija koja zahteva ovakvu mracnu i napetu formu?
DE: Istina je da moras da imas neku cudnovato mracnu inspiraciju kako bi mogao da postignes takvu emociju u sebi i da to pretocis u DE muziku. Takva emocija dolazi sama od sebe, dosta puta u trenucima kada razmisljam o nekim temama koje mi trenutno zaokupljaju interesovanje. Tada se osamim i provlacim trenutno raspolozenje kroz ideje o muzici, to zapisujem, komponujem i tako nastaju pesme. Ne postoji neki sablon za teme i inspiraciju. Unistavam sablone ne hvatajuci se za uobicajene nacine komponovanja niti opterecujem sebe tehnickim stvarima u komponovanju. Imam ideju, nasumicno biram zvukove koji mi odgovaraju. Zapocinjem da sviram i pustim da me vodi dokle god energija ne prestane. Tako snimam jednu po jednu pesmu.

HC: Kako generalno nekome ko nije upucen intenzivnu buku objasniti i kako vam se cini izjava “There is no such thing as noise”?
DE: Objasniti noise nekome ko nije upucen nije uopste lako, cak mislim da je i nemoguce. Opisati tako specificnu vrstu muzike nije zahvalno. Postoji odredjena granica koja se mora preci u samom mozgu slusaoca da bi slusalac mogao tako nesto da pojmi i uopste da pocne da slusa noise. Samo to moze biti jedini uslov da se uopste razume smisao u "besmislenoj" buci. Kad se ta granica predje onda je moguce slusati i shvatiti smisao u "besmislu" noise-a. Izjava mi se cini prepotentna. Bez obzira sto noise nije muzika za svakog i zato je izricito specificna, uzdizati je samo zbog toga je bezveze.

HC: Noise. Muzika ili Anti-Muzika :)? Zasto je jedno, a zasto je drugo?
DE: I muzika i anti muzika. Muzika zato sto je moguce preko nje isto kao i preko konvencionalne muzike izraziti svoje misli i emocije, a anti muzika zato sto nacin na koji noise to prenosi slusaocu se totalno kosi sa svim poznatim i dobro koristenim nacinima u muzici koju slusamo svakodnevno hteli mi to ili ne. Licno volim tu glavnu i kontradiktornu osobinu noise-a.

HC: Hoce li DE nastupiti uživo kao full bend ili kao one man varijanta? Znam da si jedno vreme tražio muzicare koji bi ti pomogli u tome...
DE: Jeste, trazio sam muzicare koji bi mi pomogli da uzivo nastupim kao potpun bend. U samom toku potrage sam shvatio da cu ipak DE ostaviti takav kakav je bio do sad. To nije zato sto nisam nasao prave ljude, naprotiv, nasao sam ih ali sam shvatio da cu u stvari izgubiti najbitniju stavku u celoj DE prici. Shvatio sam da u stvari DE ne treba dodatne ljude jer je DE jedan covek koji radi ono sto voli i nastupa sa gitarom, matricom i gomilom efekata na mracnoj bini. Svaki put kad sam nastupao ljudi su me na kraju nastupa pitali kakva je to u stvari muzika bila? Bili su pozitivno uzasnuti i kreativno potreseni gledajuci nastup. Dichotomy Engine ce ostati one man band i nadalje.
HC: Koliko je tvoja muzika kada je live izvodiš improvizovana a u kojoj meri komponovana? I ta, neponovljivost napravljene muzike (kod nekih) je prednost ili mana?
DE: Live izvodjenje je za mene jako bitan deo DE-a. Live nastupi su nesto neponovljivo. Ja kao slusalac uvek trazim nesto drugacije sto ce me pokrenuti svaki put kad slusam i gledam neki bend sta god on izvodio. Tako i sam pristupam pripremi svog live nastupa, uvek volim da imam spremljenu formu i listu pesama sa kojojm cu nastupiti. To je deo koji je nekako fiksiran, a ostatak nastupa ostavljam na sebi i trenutnom raspolozenju dok nastupam. Mogu ti reci da ja volim tu neponovljivost muzike kod live nastupa, zato uvek gledam da u odstupim od kompozicije kad za to osetim potrebu. Sve to zavisi od trenutka i mogu krenuti sa kompozicijom u originalu a zavrsiti negde daleko od nje ili obrnuto. Lepota je to sto ne razmisljam koliko cu i kad cu da odstupim, samim tim dajem specificnost svojim nastupima i to je ono sto je po meni sustina live izvodjenja Dichotomy Engine-a. Neponovljivost je u tom slucaju prednost, samo je bitno ne forsirati jer ljudi bez obzira bili oni muzicki obrazovani ili ne, osecaju bilo kakvo improvizovanje radi improvizovanja.

HC: Kaze jedan moj ortak “za sve to ti je dovoljan fruti lups i esid”... Sta koristis u radu? Hardver, softver, gedzet isl...
DE: Hehe, pa iz jednog ugla gledanja je u pravu. Isto tako imas i ljude koji kazu da je samo dovoljno uzeti instrument i drndati po njemu. Ali ce razlika uvek postojati. U radu koristim sve samu elektroniku. Tu spadaju programi koji koristim na laptopu - Reaper, Adobe Audition, Sony Soundforge, mali milion VST instrumenata i noisera... Gitaru iskljucivo koristim u live nastupima pa nekad propustam kroz laptop sa Guitar Rig-om koji ima podesene sve ludacke efekte koji su mi potrebni, da bi to lepo izlazilo koristim i DI box za gitaru. Kad povezem gitaru na pojacalo onda koristim dva procesora sa efektima, delay pedalu i to je to. U zadnje vreme koristim i gudalo pored standardnog sviranja trzalicom posto mi daje jos cudniji zvuk koji se odlicno uklapa u pesme.

HC: Danas je racunar dostupan svima. Cinjenica je da masa ljudi radi nesto po pitanju muzike sama. Da li smatrate da je ta dostupnost dobra i to da svako moze da radi muziku/buku?
DE: Mislim da je dostupnost dobra, posebno za ove prostore gde je odlazak u studio za snimanje ovakve muzike nadrealno. Jeste da samim tim dobijamo mnogo vise muzike koja je razlicita sto se tice kvaliteta ali mislim da je dobro zbog toga sto postoji izbor. A slusaoci ce izabrati ono sto njima odgovara. Kao sto ce na primer vrlo lako izabrati da li da citaju ovaj intervju ili ne.

HC: Novi album je dok ovo pricamo možda vec i izašao. Kakav je u odnosu na prethodna izdanja?
DE: Rekoh da DE sa svakim svojim izdanjem pokusava da istrazi neku novu oblast i isprica neku drugaciju pricu u odnosu na prethodni. Tako je i ovaj put. Posto se radi i dalje od dark ambient muzici, ima dosta dodirnih tacaka sa prethodnim izdanjima, najvise sa poslednjim One's Silence i Decoding the Quasar Signals. Mada nije ni jedno ni drugo vec neka sredina ta dva albuma, cak mozda nesto trece. Ne mogu objektivno da kazem, najbolje ce biti da to recenziras kad album izadje i da svako koga interesuje poslusa. Uglavnom, ima tu mirniju ambijentalnost ali i jedan deo "skrivenog" noise-a. Naravno tu su i neizbezni klipovi. Posto se novi album zove "Transcend" samo cu otkriti da to ime sa sobom vuce pricu koja je vezana za meditaciju. Necu ici daleko da opisujem sve, ovo je dovoljno a ko zeli neka poslusa i verujem da ce sam otkriti skrivenu radnju albuma. Mozda i sam predje tu zamisljenu mozdanu granicu...

HC: Ovim ti ostavljam poslednju priliku da kazes nesto sto zelis a nisam te pitao i jeste ili nije bitno tebi, nama, nekome,...
DE: Hehe, hvala Nenade. Bilo mi je zadovoljstvo imati ovaj intervju sa tobom, nadam se da cemo uskoro zajedno nastupati. Hvala ljudima koji citaju Helly Cherry i podrzavaju alternativnu scenu sa ovih prostora. Toliko od mene, over and out.